11.01.2016
Slovenska televizijska ekipa, ki pokriva smučarske skoke, v svetu velja za najboljšo produkcijsko ekipo za prenose smučarskih skokov, to smer sta začrtala že legendarna Beno Hvala in Stane Škodlar. Kako velik izziv je bil stopiti v »njune čevlje«?
Beno Hvala je bil predvsem moj prijatelj, Stane Škodlar pa moj učitelj, čeprav sta bila oba moja učitelja. Res je, da je bilo treba stopiti v te čevlje, jaz sem to naredil z veseljem in v bistvu mi sploh ni bilo težko. Zanesel sem se na to, da sta me dovolj naučila in da imam sam dovolj občutka, da lahko takšno stvar izpeljem.
Zaradi vrhunske uigranosti Slovenci redno snemate olimpijske športne dogodke, v Sočiju ste režirali tudi vi. Bi morda lahko izpostavili razlike v delu doma in na olimpijskih igrah?
Poleg Sočija smo delali tudi pri skokih v Vancouvru, pred tem je Stane delal še v Italiji na OI. Malce je žalostno, da smo v svetu bolj cenjeni kot doma. Razlike v delu doma in na OI so te, da se moraš najprej izkazati doma. Potem, ko opazijo tvoje delo, si povabljen tudi kam drugam. Se pravi, da vse znanje prenesemo na OI, nikoli ni bilo obratno. OI ne smejo biti prostor za eksperimentiranje.
Redki pomislijo, kolikšna ekipa stoji za prenosi tekem in koliko dela je vloženega v en sam prenos, ki ga spremljajo tudi v 15 in več državah. Kako se sami pripravite?
Najprej si mora režiser ustvariti nek pogled na to, kako bo stvar tekla pri prenosu. Postavi kamere na tistih mestih, s takimi objektivi, tako visoko ali pa nizko, kjer in kakor se mu zdi to potrebno. Že prej se dogovorimo z vodstvom tekmovanja, kakšni so startni intervali. V mislih moraš imeti, koliko stvari želiš pokazati med dvema skokoma, imeti moraš dovolj časa, da si pripravljen pokazati tekmovalca tudi na startu, treba je poznati sistem tekmovanja, veliko je izkušenj, veliko je učenja in zelo pomemben je občutek za ritem.
Tako Hvala kot Škodlar sta postavljala vedno višje standarde spremljanja smučarskih skokov. Ali in kako boste režijo smučarskih skokov nadgradili vi?
Danes je verjetno naša največja naloga obdržati, kar sta nam zapustila. V tem času, času krize in vedno novega odrekanja, je to prvoten cilj. Kajti mogoče se ne zavedamo dovolj, kaj v mednarodnem pomenu pomeni Ljubno, kaj pomenijo Planica in ostali veliki projekti. Tako za Slovenijo kot za našo televizijo in za ljudi, ki tukaj živijo. So stvari, ki so se spremenile, dodali smo neke pozicije, nove poglede, nekaj analiz, a moramo ostati v stiku z Evropo in s svetom, potem pa bomo lahko še nadgrajevali.
Pripravljamo že nekaj, kar moramo ta trenutek še zadržati zase, mogoče bo že letos, morda naslednje leto. Obstajajo namreč še neke točke, ki bi jih bilo dobro predstaviti, sploh v analizi smučarskih skokov. Denarja ni, časa za to je vse manj, ampak delamo, se borimo in borili se bomo še naprej.
Ali se zahteve gledalcev pa tudi same tehnologije in s tem povezan način dela močno spreminjajo skozi čas?
Ko dobiš kakršnokoli kritiko gledalca, jo moraš vzeti in jo poosebiti, ker navsezadnje je režiser tisti, ki je kriv za te napake. Bodisi pri predpripravi, pripravi, bodisi na samem dogodku. V Planici smo na primer pred leti uvedli kamero, ki je edina do takrat pokazala višino skakalca v najvišji točki parabole. To je bil takrat tako za strokovnjake v športu kot za gledalce dobrodošla novost, odzivi so bili zelo pozitivni. Od takrat nas redno sprašujejo, tudi na OI, ali bomo zopet uporabili to kamero, ampak Planica je tako edinstvena, da smo to kamero takrat uvedli. Lahko bi jo tudi na Ljubnem, ampak tam ne bi prišla do izraza, ker so skoki dosti krajši.
Od leta 2010 režirate ženske smučarske skoke na Ljubnem. Bi lahko ocenili, ali obstaja kakšna razlika med spremljanjem skakalk in skakalcev?
Razlika je samo v tem, da so trenutno ženski skoki še v razvoju, zato je za moške namenjene več tehnologije in časa. Ampak tudi tu smo bili zelo striktni, vsaj s svojega stališča moram povedati, da bi raje opustil to produkcijo, kot pa da bi se določenim pozicijam odpovedal, kar je bilo tudi sprejeto kot nekaj dobrega. Zdaj bomo petič delali na Ljubnem in v tem času, ko sem spremljal, kako so spremljali skoke na Japonskem, na Finskem, v Avstriji, je prišlo do določenih korakov naprej, ker si druge televizije niso več upale toliko zaostajati za nami, ko smo enkrat vzpostavili sistem.
Kaj vam pomenijo smučarski skoki, jih morda čutite tako kot Beno Hvala, ki je bil ženskim smučarskim skokom izjemno naklonjen?
Nekako sem si skozi leta prisvojil geslo, da šport vse bolj postaja televizija in obratno. Športniki želijo namreč biti pokazani v sliki, prvič zaradi sponzorjev, drugič zaradi samih sebe, televizija pa se vse bolj bori, »športa«, med ostalimi televizijami, da bi lahko delala takšne produkcije. Moraš pa imeti rad ta šport oziroma tisto, kar počneš, in poskusiti biti predvsem korekten do sebe, do gledalcev, do svoje ekipe. Nedvomno pa režiser ne zmore tega sam. Če celotna ekipa ni ves čas pozorna, potem tudi režiser nima moči, da bi to naredil. Trditev, da smo ena najboljših produkcijskih ekip za smučarske skoke na svetu, dejansko drži.
Letos slavimo peto obletnico tekme za svetovni pokal v smučarskih skokih za ženske, ki se bo odvila na prenovljeni skakalnici. Ali to pomeni boljše razmere tudi za vašo ekipo?
Na Ljubnem smo začeli. Od prvega prenosa in skoka imamo izredno dobre pogoje. Jutri, ko bo tekma na Ljubnem, pa bo še lažje, ker smo si ob prenovi skakalnice skupaj z organizatorji zagotovili tudi nekaj boljših pozicij, kot so bile do sedaj. Tu so nam šli izredno na roko tako Ljubenci kot ostali, ki prihajajo na Ljubno in so del organizacijskega odbora. Moram reči, da so izredno kooperativni in se zavedajo, kaj televizija potrebuje. Imamo pravzaprav optimalne pogoje za izvedbo.
Vaše sporočilo obiskovalcem Ljubnega in gledalcem prenosov smučarskih skokov?
Mislim, da si Ljubno v prvi vrsti zasluži tekmo, novo skakalnico in pa predvsem obisk navijačev. Prizorišče ni tako daleč od kateregakoli kraja v Sloveniji, da bi bilo težko priti na Ljubno. Mislim, da je najlepše, ko vidiš veliko število gledalcev, ko lahko pokažeš to vzdušje, ko ti potem tudi malo pri srcu zaigra. Na Ljubnem se tudi potrudijo – vem, da so Ljubenci »žurerski« ljudje, odprti za ideje, odprti za pogovor, odprti za zabavo, za vse.
Viessmann FIS Svetovni pokal v smučarskih skokih za ženske / Viessmann FIS Ski Jumping World Cup Women
FIS Naslovni pokrovitelj / FIS Title Sponsor
FIS pokrovitelj / FIS Presenting Sponsor
Pokrovitelj tekmovanja / Event Sponsor
Spletna stran uporablja piškotke za boljše delovanje
Z brskanjem po naši spletni strani se strinjate, da lahko uporabljamo piškotke, ki so namenjeni vaši boljši uporabniški izkušnji na naši spletni strani. Za lastne potrebe analitike uporabljamo Google Analytics, ki v ta namen namesti piškotke (izbriši GA piškotke). Več o piškotkih.